انا اسمى .....القرآن



بمناسبة شهر رمضان لقيت القصيدة الصغننه دى فحبيت انقلها جميله

أنا كتاب رائع الطباعة

لمن يريد حلاوة الطاعة


إسمي القرآن الكريم

لي من الأغلفة الأجود

لكن في قلوب المسلمين
قليلا ما أوجد

أحفظ عاليا فوق الرفوف

منسي هناك
كأننى محذوف

قد يقبِلونني إحتراما و تقديرا

لكنهم يهملونني عملا و تدبيرا

قد يستخدمونني عند أداء القسم

لكنهم يغفلون عن ما فيَ من القيم

أنا معجزة تستطيع تغيير العالم

فقط لو يكتشفوا ما بي من المكارم

أنا الحكمة

أنا الثروة

لمن أراد الدنيا و الأخرى

أنا دليلك

أنا منقذك من الضلال

لكن أين من يريد الإستدلال؟

بين الحق و الباطل أنا الفرقان

في كتاب مسطور

إسمىَ


القرآن


فلا تكن ممن وصفهم كتاب الله

( و قال الرسول يا رب إن قومي إتخذوا هذا القرآن مهجورا) الفرقان "30"


رمضان شهر القرآن

12 comments:

  1. ياااااااااه

    يارب اجعل القرآن شفيعا لنا وحجة لنا لا علينا

    تسلم إيديكي يا هوندا
    جزيتِ خيرا

    ReplyDelete

  2. انك لا تهدئ من احببت ولكن الله يهدي من يشاء

    ReplyDelete
  3. كل رمضان وانتم بالف صحة وسلامة
    رمضان كريم

    ReplyDelete
  4. اللهم اجعل القران ربيع قلوبنا ونور أبصارنا وذهاب همنا وحزننا يارب

    ReplyDelete
  5. امين وجزاكم مثله يازورة

    ReplyDelete
  6. محمود على

    اللهم اهدنا واهدى بنا ولجعلنا سبب لمن اهتدى

    ReplyDelete
  7. حرية الفكر والابداع
    كل عام وانت بخير

    ReplyDelete
  8. بنت مصر
    اميين وجزاكم الله خيرا

    ReplyDelete
  9. ماشاء الله
    جميله اوى

    ReplyDelete
  10. ياااااااااه بندقه ازيك يابنتى وحشتينى يارب تكونى بخير حمدلله ع السلامه

    ReplyDelete
  11. القصيدة راااائعة بجد ما شاء الله

    ربنا يكرمك كده يا هوندا يا بنت طنط


    و رمضان كريم

    ReplyDelete
  12. هههههههه ربنا يكرمك انتى كمان يامرام يابنت طنط وعمو
    والله اكرم كل سنة وانتى بخير

    ReplyDelete

 
لـلـرغـى فـنــون - Blogger Templates, Wordpress Templates Free - by Templates para novo blogger HD TV Watch Entourage Online. Featured on Local Business Singapore